Alweer week 3! - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Loutje Gastel - WaarBenJij.nu Alweer week 3! - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Loutje Gastel - WaarBenJij.nu

Alweer week 3!

Door: Loutje

Blijf op de hoogte en volg Loutje

18 Mei 2017 | Griekenland, Sámos

Hier weer een nieuw verhaaltje,

Ik moet zeggen dat het soms best lastig is om te onthouden om een verhaal hierop te plaatsen, dus hij is iets later maar toch!

Maandag (8 mei) hadden we zoals elke maandag weer een grote schoonmaak op de base. Eerst hadden we nog een bespreking met het terrestrial team en onze supervisor, we hebben het in dit gesprek gehad over de voortgang van de camera traps en wat we al allemaal hadden vastgelegd. Hierna hebben Daphne en ik nog wat meegeholpen aan de schoonmaak in de tuin. In de middag heb ik nog gewerkt aan de reptielen voor de website Wildlife Library, deze worden net zoals de vogels uitgewerkt met de beschrijving van het dier, de leefomgeving, het voedsel dat ze eten en als laatste de bescherming status. Later op de middag hebben we de camera’s opgehaald die we op vrijdag hadden geplaatst. Eenmaal terug op de base hebben we de beelden bekeken en stond er al meteen een jakhals op! Op de beelden was te zien dat het een schuw dier was maar dat hij zeker wel nieuwsgierig was. Er lagen 3 soorten voedsel, brood, rauwe eieren en een soort van bonen die hier worden verbouwd. We zagen al snel dat de jakhals het brood het lekkerste vond. Na al de beelden te hebben gezien zijn we de camera’s klaar gaan maken voor nieuwe opnames, nadat alles goed was ingesteld zijn Daphne en ik ze samen weer gaan ophangen en hebben we het voedsel weer klaar gelegd net als de vorige keer. We hoopten natuurlijk weer een jakhals te ziende volgende dag, altijd spannend weer!

Op dinsdag hebben we de camera’s opgehaald en zagen we al gauw dat het brood en de eieren weg waren, op het terrein lagen een paar lege eieren wat betekend dat de jakhals ze dicht bij de camera’s had opgegeten. Dit maakte ons natuurlijk nog nieuwsgieriger of we goede beelden hadden. Na het terrein nog extra te hebben gecontroleerd zijn we weer terug gegaan met de camera’s om te kijken of we dit keer weer beet hadden. En ja hoor, hij stond er weer op. Die dag hebben we ook nog gezocht naar uitwerpselen van de jakhals en eventuele haren of voetsporen. De uitwerpselen hebben we verzameld om onderzoek te doen naar het dieet van de jakhalzen. In de avond hebben Daphne en ik nog een film gekeken op de base en zijn daarna gaan slapen.

10 mei hebben we een rustige dag gehad, nog een overleg gehad over de Wildlife Library. Verder heb ik samen met Daphne nog wat kleertjes gewassen en was de dag hierna als snel weer voorbij.

Donderdag was een spannende dag want dan zou de supervisor voor het terrestrial team aankomen. In de middag kwam ze aan, haar naam is Lisa en ze komt uit Engeland. Lisa is al op heel erg veel plekken geweest voor haar werk, zo is ze in Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Australië geweest. Ze ziet er erg vriendelijk uit en ik denk dat ze een goede supervisor voor ons gaat worden. Na het avondeten zijn we naar het hotel gegaan om te douchen en nog een boek te lezen. Helaas was het voor mij weer een koude douche voor de zoveelste keer, maarja het is beter als geen douche!

Op vrijdag gingen we dan eindelijk naar het vliegveld om hier camera’s te plaatsen om jakhalzen op vast te leggen. In de ochtend zijn we in het busje naar het vliegveld gereden samen met Thodoris (baas Archipelagos) en Fernando (supervisor Marine Mammals). Eenmaal aangekomen op het vliegveld moesten we onze identiteitskaarten laten zien alleen was onze supervisor die van haar vergeten dus moesten we weer terug. Helaas ging er al snel een vliegtuig landen dus konden we pas weer gaan om half 5 gaan. Om half 5 we weer en had iedereen alles gelukkig bij. Na door de douane te zijn geweest moesten we wachten op onze pasjes. Na ongeveer 3 kwartier konden we dan eindelijk beginnen. We hebben 2 locaties gebruikt voor de camera’s, op locatie 1 hing er een camera onder een bruggetje en een boven aan een paal. Op locatie 2 was het moeilijk om bij de juiste plek te komen vanwege al het prikkeldraad. Na het avontuur om hier overheen te komen ben ik samen met Daphne onder de brug gekropen om de camera op de juiste plek te plaatsen. Nadat deze was geplaatst hebben we de andere camera in een boom geplaatst. De aanstaande maandag (15 mei) hebben we de camera’s opgehaald en de beelden bekeken maar daar zal ik in mijn volgende verhaaltje over vertellen.
Weer terug aangekomen bij de base ben ik me klaar gaan maken voor vanavond en is Daphne met de Nederlandse jongens naar Pythagorio gegaan om wat te eten. Nadat iedereen klaar was zijn we met z’n allen naar Pythagorio gelopen om uit te gaan. Na het uitgaan zijn we nog langs een bakkertje gegaan (dat nog open was midden in de nacht?) en hebben we hier nog wat croissantjes gehaald. Lopen had niemand zin in dus hebben gelift. Het was een leuke avond geweest met iedereen.

Op zaterdag hadden de Nederlandse jongens een auto gehuurd omdat we naar de opa en oma van Donny zouden gaan die hier op vakantie zijn. Na een rit door de bergen van 1 uur waren we eindelijk aangekomen. Die dag hebben we vooral aan het zwembad gelegen en nog wat gegeten aan zee. Rond 6 uur zijn we terug gereden en hebben we ons klaar gemaakt om wat te gaan eten in Pythagorio.

Op zondag (moederdag) heb ik mijn moeder nog een lief berichtje gestuurd om haar een fijne moederdag te wensen en zijn we in de middag lekker naar het strand gegaan (church beach). Hier zijn we gaan zonnen en kwam ik er na een tijdje achter dat ik verbrand was, niet zo fijn maar aftersun doet wonderen! In de avond zijn we weer wat gaan eten in pythagorio wat erg lekker en gezellig was! Na wat te hebben gelopen langs het haventje zijn we weer naar huis gegaan om te gaan slapen.

Dit was weer mijn verslag van week 3, het valt we op dat de dagen hier zo snel voorbij gaan maar dat komt vast omdat ik het zo naar mijn zin heb.

Groetjes vanuit Griekenland,

Loutje

ps: we hebben een huis schildpad!

• 18 Mei 2017 - 23:30

Desiree Keijzer:

Leuk om te lezen. We zijn heel benieuwd naar je volgende verhaal.

• 19 Mei 2017 - 11:44

Inky Van Gastel:

Wat een leuk verslag Lout. We krijgen zo echt niet indruk wat je daar allemaal doet. Xxx mam

• 22 Mei 2017 - 22:40

Saskia Janssen:

Líeve Loutje !!!!!,
    Ontzéttend LEUK om jouw reisverslagen te lezen !!! FÍJN dat je het zo goed naar je zin hebt !!!!
    Wat maak je allemaal leuke dingen mee !!!! Lijkt me HÉÉRLIJK daar !!!!! Mooie foto's ook !!
    Lief die schildpad !!
    GENIET van alles !!!

Díkke KUSSS Sas XXXXX

• 23 Mei 2017 - 15:34

Karin Swijter:

Loutje, leuk dat je in je beschrijving zowel je stage-ervaringen als je privé ervaringen beschrijft. Het lijkt erop dat je het goed naar je zin hebt. Heel veel plezier daar!

• 16 Juni 2017 - 13:05

Grace:

Hey Loutje! Een goed leventje; leuke ervaringen!!!