Week 4 (15 mei t/m 21 mei) - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Loutje Gastel - WaarBenJij.nu Week 4 (15 mei t/m 21 mei) - Reisverslag uit Sámos, Griekenland van Loutje Gastel - WaarBenJij.nu

Week 4 (15 mei t/m 21 mei)

Door: Loutje

Blijf op de hoogte en volg Loutje

21 Mei 2017 | Griekenland, Sámos

Hier een nieuw reisverslag van week 4.

Op maandag (15 mei) zijn we naar het vliegveld gegaan om de camerabeelden van het weekend te bekijken, deze camera’s waren geplaatst op vrijdag. Samen met Daphne en Donny gingen we in het busje van Archipelagos naar het vliegveld. Na een rit van 20 minuten kwamen we aan en moesten we onze fel oranje hesjes aan doen en zijn we naar de douane gelopen om dezelfde procedure als altijd weer te doorlopen. Onze identiteitskaarten laten zien en een tassencontrole. Hierna moesten we naar boven om daar te wachten op onze pasjes die we moeten hebben om op het vliegveld te mogen komen. Na nog een identiteitskaart controle mochten we dan eindelijk met een auto naar de camera’s om de beelden te bekijken, na alle SD-kaarten en batterijen uit de camera’s te hebben gehaald konden we de beelden gaan bekijken. Er stonden 2 jakhalzen op de video’s en 1 hond. Dit verwerken we in een excel bestand zodat we precies weten wat we hebben gezien, op welke locatie, de tijd en de hoeveelheid dieren. Na dit te hebben gedaan hebben we alle camera’s weer goed ingesteld. Na het installeren van de camera’s vonden we ook nog een skelet tussen de bosjes, helaas was het nog aan het rotten dus konden we het niet meenemen naar Archipelagos om er verder onderzoek naar te doen. Wel zijn we er even naartoe gegaan om er foto’s van te maken maar wat stonk dat vreselijk zeg! Onze chauffeur (die ons naar de locaties brengt) heeft nog met hoge snelheid over de landingsbaan gereden om ons de omgeving zo nog beter te laten zien. Erg leuk om zoiets mee te maken. Na weer opgehaald te zijn door de organisatie zijn we nog een ijsje gaan eten in Pythagorio.

Dinsdag (16 mei) hebben we aan het begin van de dag een bespreking gehad samen met het hele terrestrial team en onze supervisor Lisa. In deze bespreking hebben we het gehad over de projecten waar we momenteel mee bezig zijn en de voortgang hiervan. Hierna zijn Daphne en ik naar de supermarkt gelopen om al de nodige spullen weer te halen. Weer terug op de base zijn we begonnen aan het rapport dat moest worden gemaakt om alle resultaten (en bevindingen) van de camera’s te laten zien. Samen met onze supervisor hebben we dit rapport afgemaakt en in de avond hebben we er nog met Anastasia (bazin) naar gekeken en zo nodig verbeterd. Hierna een filmpje gekeken met Daphne en na de film lekker gaan slapen.

Op woensdag (17 mei) zijn we weer naar het vliegveld gegaan om de beelden van de camera’s te bekijken die we op maandag (15 mei) hadden geplaatst. Zoals altijd moesten we weer door de douane, identiteitskaarten laten zien en wachten.. Wij zijn toen weer met de auto naar de locaties van de camera’s gereden en hebben de SD-kaarten en batterijen eruit gehaald. Nadat dit bij alle camera’s gedaan was zijn Daphne en ik de beelden gaan bekijken binnen het vliegveld bij de gates. We hadden 2 jakhalzen en 1 kat vastgelegd, wat zijn we toch geluksvogels! Terwijl de batterijen aan het opladen waren zijn we weer met de auto naar een locatie gebracht om de omgeving te onderzoeken op sporen. dit was deze dag gepland omdat het gras toen werd gemaaid. We hebben tijdens deze wandeling verschillende pootafdrukken, uitwerpselen en haren. Ook een oud kerkje gevonden waar de jakhalzen mogelijk slapen en/of eten. Na een tijdje te hebben gelopen en aantal sporen te hebben gevonden zijn we in het veld gaan lunchen omdat we allemaal wel trek hadden na het lopen. Toen zijn we weer verder gaan zoeken naar sporen, voor de wandeling is aangegeven dat het gevaarlijk is om door hoog gras te lopen en ook op eigen risico omdat er wel eens slangen in kunnen zitten, hier op Samos heb je een soort slang die giftig is. Toen nog de batterijen opgehaald en meteen door naar de camera’s om ze weer goed te installeren en in de juiste posities te plaatsen. Eenmaal dit gedaan te hebben moest onze chauffeur over de landingsbaan rijden om de meeuwen weg te jagen omdat er een vliegtuig ging landen. Ook zetten hij nog het geluid aan van een roofvogel om ze zo bang te maken, heel komisch!
Na deze middag waren Daphne en ik erg moe, we kwamen rond 5 uur terug en gingen daarna al snel avondeten (elke avond eten we om 6 uur). Na het eten klaar gaan maken voor de kameleon tocht. Deze tocht duurt van 9 uur tot en met 11 uur. Na een uur te hebben gelopen hadden we nog steeds niks gevonden, maar we hielden de hoop erin. En ja hoor, na 1,5 vonden we eindelijk een kleine kameleon. De volhouder wint dus! Hij lag te slapen dus konden we hem goed bekijken zonder hem te storen. Na mijn eerste kameleon in de natuur te hebben gezien (en niet in een kooi) begrijp ik waarom mensen het zulke mooi dieren vinden, fascinerend!

Donderdag (18 mei). Op deze dag hebben Daphne en ik voornamelijk op het kantoor gezeten en gewerkt aan het rapport met de resultaten van de camera die we maandag hadden geplaatst en de bevindingen die we woensdag hadden gedaan tijdens het onderzoeken van de omgeving. Ook hebben we nog een PowerPoint gemaakt met deze bevindingen. Deze moest worden gemaakt voor de presentatie van vrijdag (19 mei). Elke maand moeten alle teams een presentatie geven om zo hun resultaten te laten zien aan de andere teams en een duidelijk beeld te krijgen van de voortgang. Na het avondeten zijn we nog gaan hardlopen, hebben gedoucht en zijn gaan slapen.

Vrijdag (19 mei). Dit was de dag van de presentatie. De PowerPoint doorgenomen en nog wat aangepast. Om 11 uur begonnen de prestaties, wij waren rond 1 uur aan de beurt. Het presenteren ging goed en iedereen kon het goed begrijpen, ook waren er nog een paar vragen over ons project. Het was leuk om iedereen te vertellen over ons project en onze resultaten te laten zien. Hierna ben ik nog wat informatie op gaan zoeken over de habitat survey voor de jakhalzen. Toen het 6 uur was zijn Daphne en ik samen met de Nederlandse jongens wat gaan eten in Pythagorio. We aten buiten op het terras uitkijkend op de zee. Na het eten nog wat gaan drinken bij een barretje en hebben we nog wat gekaart wat erg gezellig was!

Op zaterdag (20 mei) hoopte ik uit te kunnen slapen alleen kregen we een nieuwe kamergenoot die al om half 8 arriveerde. Niet zoveel kunnen slapen dus maar konden we wel lekker vroeg de dag starten. In de ochtend zijn we samen met het nieuwe kamergenootje naar Pythagorio gegaan om haar wat meer van Samos te kunnen laten zien. We zijn nog wat winkeltjes ingegaan en daarna lekker op het terras gaan zitten om wat te drinken. Na het drinken hadden we met wat andere meiden afgesproken om wat te gaan lunchen, weer in hetzelfde restaurant als de avond ervoor. Lekker origineel. We hadden veel verschillende voorgerechtjes besteld zodat er kon worden gedeeld. Nadat ik mijn omeletje ophad zijn we nog wat fruit gaan halen en weer terug gegaan met de taxi naar de base. Toen nog even naar het strand geweest. Na het avond eten weer naar het strand geweest om de zonsondergang te zien en sterren te kijken. We hebben het over van alles en nog wat gehad, het was een gezellige en rustige avond.

Zondag (21 mei). Het was deze dag niet zo lekker weer. Het waaide veel en de zon scheen amper. We hebben nog wat in onze boekjes gelezen op het strand. In de middag werd er voorgesteld om naar een Archeologisch museum te gaan in Vathi wat mij erg leuk leek. Er zijn twee gebouwen, een oude en een nieuwe. Het oude gebouw is gewijd aan kleine kunst objecten en het nieuwe gebouw heeft grote beelden. Het was interessant om al deze objecten alleen had ik wel wat meer informatie willen hebben over de historie van de objecten. Na het museum zijn we met z’n 5en wat gaan lunchen in het centrum van Vathi. Hierna zijn we terug gereden en zijn Daphne en ik ons klaar gaan maken voor de avondeten. We zijn met een groep gaan eten in Pythagorio bij een pizzeria. Na het eten nog wat gedronken op het terras en gekaart waarbij ik 2 keer had gewonnen! Het was een leuke avond met iedereen.

Groetjes vanuit Griekenland,

Loutje

Ps: Ik ben al aan mijn tweede Engelse boek begonnen! Het boek die ik nu aan het lezen ben heet ROOM, geschreven door Emma Donoghue. Een erg aangrijpend boek.

• 06 Juni 2017 - 14:21

Walther:

Hallo Loutje,

Je schrijft levendig over je avonturen in Griekenland. Geniet er nog van deze laatste weken.

groet Walther